facebook

Училище за професионално и продължаващо обучение

Визуални форми в съвременната журналистика

leten-baner-vizualni_1050x399_crop_478b24840a

ТЕКУЩ ПРИЕМ 

 

Анотация и цели на курса

 

Уъркшопът цели да запознае курсистите с новите визуални форми, които стават част от журналистическото съдържание в съвременната цифрова среда. Някои от тези форми са дошли в журналистиката от различни направления в комуникацията.

Занятията се провеждат в течение на два дни. През втория ден са планирани практически задачи с различни платформи за визуализация на информацията (canva.com, inforgram.com, flourish.studio, shorthand.com др).

Цели на курса: обучението предполага курсистите да се запознаят с основните принципи за визуализация на данни в съвременната журналистика, да изучат основните визуални форми,  които се срещат в дигиталните медии, а също така да cе научат да създават различни графични материали (статична и динамична инфографика, визуални дигитални проекти и др.).

Очаквани придобити умения:

-избиране на журналистически теми, които могат да се пресъздадат добре по визуален начин

-създаване на визуални форми за онлайн медиите

-работа с различни графични платформи и редактори.

 

 

Предварителни изисквания

Курсистите трябва да имат представа за функциите на журналистиката и особеностите на съвременните медии. Също така е важно да имат базови знания за новинарските жанрове.

 

 

 

Теми разглеждани в курса:

 

ТЕМАТИЧЕН ПЛАН

№ на занятие

Заглавие на тема

Форма на преподаване

Брой часове

аудиторни

Брой часове сам. раб.

1

Основни принципи за визуализация на данни в съвременната журналистика

Лекция

2

 

2

Видове визуални форми в онлайн медии. Особености на журналистиката на данните.

Лекция

2

 

3

Подготовка на големи визуални проекти в дигиталната среда: 

Заданието предполага участие на курсистите в интерактивна игра за избор на най-добър формат за визуализация на редакционен материал

Практическо задание

2

2

4

Малките визуални форми в съдържанието на онлайн медиите: 

Заданието е свързано със създаване на редакционно съдържание, което да представлява малка визуална форма (статична или динамична инфографика)

Практическо  задание

2

2

5

Създаване на анимационни клипове като част от редакционното съдържание: 

Третото задание предполага подготовка на анимационен клип с помощта на платформа, която предлага готови шаблони за целта.

Практическо задание

2

2

                                                            Общо часове:

10

 

 

 

 

КОМПЕТЕНЦИИ 

 

1) знаят:

  • основните принципи за визуализация на данни в журналистиката

  • новите визуални форми в онлайн медиите
  • спецификите на журналистиката на данните

 

2) могат:

  • да избират журналистически теми, които могат да се пресъздадат добре по визуален начин
  • да създават визуални форми за онлайн медиите
  • да работят с различни графични платформи и редактори.

 

Допълнителна литература

  1. Bobkowski, P. S., & Etheridge, C. E. (2023). Spreadsheets, Software, Storytelling, Visualization, Lifelong Learning: Essential Data Skills for Journalism and Strategic Communication Students. Science Communication, 45(1), 95-116. https://doi.org/10.1177/10755470221147887
  2. Gray J., Chambers L., Bounegru L. (2012) The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O’Reilly Media.
  3. Palomo, B., Teruel, L., & Blanco-Castilla, E. (2019). Data Journalism Projects Based on User-Generated Content. How La NacionData Transforms Active Audience into Staff. Digital Journalism7(9), 1270–1288. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1626257
  4. Yikun L and Zhao D. (editors) (2016) Visual Storytelling: Infographic Design in News. Image Shenyang.  
  5. Toural-Bran C., Anael-Visozo (Editors) et al. (2020) Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. Routledge.

 

 

 

Лектор: гл. ас. д-р Диана Кулчицкая 

Диана Юриева Кулчицкая е преподавател по журналистика и комуникация. Занимава се с мултимедиен storytelling от повече от десет години. Има професионален опит в издания като The Christian Science Monitor, The Moscow Times, Forbes Russia. Съчетава практическата журналистика с преподаване и изследователска дейност.

През 2013 година защитава докторантура по журналистика в Московския държавен университет Ломоносов. Има издадени статии и книги за различни мултимедийни формати. Специализирала е във Великобритания и Холандия. В свободното си време преподава български като чужд език. От 2022 е част от академичния състав на департамент "Медии и комуникация".

Научните и интереси включват такива теми като сторителинг формати в журналистиката, журналистическо съдържание в дигиталната среда, влиянието на технологиите върху комуникацията, мултиймедийна журналистика и др.

Владее английски, руски и фрески език.

 

 

Курсът е с продължителност 10 часа и ще се проведе на посочените дати:
 
 
05.07.2025 г.  от 11.20 до 14.30 ч. - 4 уч.ч /присъствено/
 
06.07.2025 г. от 11.20 до 16.10 ч. -  6 уч.ч /присъствено/
 
 
 
 
 
Учебна такса120 лв.

Учебна такси за студенти и кандидат-студенти - 90 лв.

 

 

Краен срок за записване: 25.06.2025 г.
 

ЗАПИСВАНЕ:

 

  1. Свалете бланка от ТУК
  2. Попълнете я и я изпратете на: uppo@nbu.bg 
  3. В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.

 

За доп. информация и записване:

Център за професионално и продължаващо обучение (ЦППО)

гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108

Тел.:  02/ 8110 110 (опция 6), 02/ 8110 108

E-mail:  uppo@nbu.bg