Училище за професионално и продължаващо обучение
Визуални форми в съвременната журналистика

ТЕКУЩ ПРИЕМ
Анотация и цели на курса
Уъркшопът цели да запознае курсистите с новите визуални форми, които стават част от журналистическото съдържание в съвременната цифрова среда. Някои от тези форми са дошли в журналистиката от различни направления в комуникацията.
Занятията се провеждат в течение на два дни. През втория ден са планирани практически задачи с различни платформи за визуализация на информацията (canva.com, inforgram.com, flourish.studio, shorthand.com др).
Цели на курса: обучението предполага курсистите да се запознаят с основните принципи за визуализация на данни в съвременната журналистика, да изучат основните визуални форми, които се срещат в дигиталните медии, а също така да cе научат да създават различни графични материали (статична и динамична инфографика, визуални дигитални проекти и др.).
Очаквани придобити умения:
-избиране на журналистически теми, които могат да се пресъздадат добре по визуален начин
-създаване на визуални форми за онлайн медиите
-работа с различни графични платформи и редактори.
Предварителни изисквания
Курсистите трябва да имат представа за функциите на журналистиката и особеностите на съвременните медии. Също така е важно да имат базови знания за новинарските жанрове.
Теми разглеждани в курса:
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН |
||||||
№ на занятие |
Заглавие на тема |
Форма на преподаване |
Брой часове аудиторни |
Брой часове сам. раб. |
||
1 |
Основни принципи за визуализация на данни в съвременната журналистика |
Лекция |
2 |
|
||
2 |
Видове визуални форми в онлайн медии. Особености на журналистиката на данните. |
Лекция |
2 |
|
||
3 |
Подготовка на големи визуални проекти в дигиталната среда: Заданието предполага участие на курсистите в интерактивна игра за избор на най-добър формат за визуализация на редакционен материал |
Практическо задание |
2 |
2 |
||
4 |
Малките визуални форми в съдържанието на онлайн медиите: Заданието е свързано със създаване на редакционно съдържание, което да представлява малка визуална форма (статична или динамична инфографика) |
Практическо задание |
2 |
2 |
||
5 |
Създаване на анимационни клипове като част от редакционното съдържание: Третото задание предполага подготовка на анимационен клип с помощта на платформа, която предлага готови шаблони за целта. |
Практическо задание |
2 |
2 |
||
Общо часове: |
10 |
|
КОМПЕТЕНЦИИ
1) знаят:
-
основните принципи за визуализация на данни в журналистиката
- новите визуални форми в онлайн медиите
- спецификите на журналистиката на данните
2) могат:
- да избират журналистически теми, които могат да се пресъздадат добре по визуален начин
- да създават визуални форми за онлайн медиите
- да работят с различни графични платформи и редактори.
Допълнителна литература
- Bobkowski, P. S., & Etheridge, C. E. (2023). Spreadsheets, Software, Storytelling, Visualization, Lifelong Learning: Essential Data Skills for Journalism and Strategic Communication Students. Science Communication, 45(1), 95-116. https://doi.org/10.1177/10755470221147887
- Gray J., Chambers L., Bounegru L. (2012) The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O’Reilly Media.
- Palomo, B., Teruel, L., & Blanco-Castilla, E. (2019). Data Journalism Projects Based on User-Generated Content. How La NacionData Transforms Active Audience into Staff. Digital Journalism, 7(9), 1270–1288. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1626257
- Yikun L and Zhao D. (editors) (2016) Visual Storytelling: Infographic Design in News. Image Shenyang.
- Toural-Bran C., Anael-Visozo (Editors) et al. (2020) Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. Routledge.
Лектор: гл. ас. д-р Диана Кулчицкая
Диана Юриева Кулчицкая е преподавател по журналистика и комуникация. Занимава се с мултимедиен storytelling от повече от десет години. Има професионален опит в издания като The Christian Science Monitor, The Moscow Times, Forbes Russia. Съчетава практическата журналистика с преподаване и изследователска дейност.
През 2013 година защитава докторантура по журналистика в Московския държавен университет Ломоносов. Има издадени статии и книги за различни мултимедийни формати. Специализирала е във Великобритания и Холандия. В свободното си време преподава български като чужд език. От 2022 е част от академичния състав на департамент "Медии и комуникация".
Научните и интереси включват такива теми като сторителинг формати в журналистиката, журналистическо съдържание в дигиталната среда, влиянието на технологиите върху комуникацията, мултиймедийна журналистика и др.
Владее английски, руски и фрески език.
ЗАПИСВАНЕ:
- Свалете бланка от ТУК
- Попълнете я и я изпратете на: uppo@nbu.bg
- В ДОПЪЛНЕНИЕ ще бъде предоставена информация за ПЛАЩАНЕ.
За доп. информация и записване:
Център за професионално и продължаващо обучение (ЦППО)
гр. София, НБУ, ул. “Монтевидео“ 21, Корпус 2, Офис 108
Тел.: 02/ 8110 110 (опция 6), 02/ 8110 108
E-mail: uppo@nbu.bg